Hoppa till huvudinnehåll

Hur kan jag som gymnasiestuderande ta ett av skolan införskaffat läromedel i bruk?

Läromedelslicenser i gymnasiet

Uppdaterad för mer än 3 år sedan
  1. Läraren ger dig en så kallad anslutningsnyckel. Den kan du fylla i på din Studeosida i rutan "Gå med i gruppen". Om läraren skickat dig anslutningsnyckeln i ett meddelande, kan det vara bra att kopiera nyckeln och klistra i den i rutan. Då undviker du skrivfel.

2. Då du studerar i andra stadiet, ser du då anslutningsnyckeln matats in en sida där du anger dina användarrättigheter. Om skolan har löst in användarlicenser, kryssar du för att du tar i bruk ett läromedel som skolan har licenser till. Du bär försäkra dig om att skolan verkligen har skaffat licenserna och att du har rätt att använda en av dem. Fråga din lärare. Det här kommer att förklaras tydligt i början.

Det finns två andra alternativ. Det kan hända att du måste betala läromedlet själv. (Det gäller tillsvidare främst studerande på högre årskurser, för vilka gymnasiet inte betalar utbildningen.) Då kryssar du för det alternativet och betalar i Studeos nätbutik. Dessutom kan en så kallad promokod användas. Undvik detta alternativ. Promokoderna är till för att ge studerande användarrättigheter bara i specialfall.

Vag gör jag om jag inte får fram mitt läromedel?

Om innehållsförteckningen är grå och innehållslös då du gjort det ovan nämnda, kan det bero på tre saker.:

  1. Du kan ha felaktig användarinformation. Du kan till exempel ha kryssat för fel skola då du registrerade dig i Studeo. Du kan kontrollera informationen genom att klicka på

    som du ser på vänstra arbetsbalken. Om du vill ändra någonting, klickar du på den lilla "pennan" uppe till höger. Om du ändrar din användarinformation, ska du be läraren ta bort dig ur gruppen. Du kan sedan gå med på nytt med din anslutningsnyckel.

  2. Du har i misstag valt fel alternativ när du angivit dina användarrättigheter. Du kan till exempel ha ha angivit att du har rätt till en skollicens trots att detta inte stämmer, eller du kan ha kommit att prova använda en promokod (som inte är samma sak som anslutningsnyckeln!). Be också nu läraren att ta bort dig från grupplistan och anslut dig på nytt, men på rätt sätt..

  3. Din skola kan sakna licenser för läromedlet du försöker ta i bruk. Läraren kan till exempel i misstag ha aktiverat ett gammalt läromedel (enligt läroplanen för år 2016) medan du försöker det rätta läromedlet (läroplan 2021) i bruk. Det kan också hända att läraren eller skolan inte ännu hunnit lösa in licenserna.

Vad händer om licenserna inte räcker till?

När din skola beställer läromedel för Studeo, gäller beställningen ett bestämt antal licenser. Om flera licenser än detta tas i bruk, tar Studeo kontakt med skolan för att reda ut saken. Du kan då få en uppmaning att betala ditt läromedel i Studeos näthandel.

Undvik att registrera dig på nytt i Studeo

När du en gång har registrerat dig som Studeoanvändare, är det skäl att hålla fast vid den användarprofil du har. Registrera dig INTE på nytt om problem uppstår. Det kan då gå på det viset att du uppfattas som två personer med olika rättigheter till läromedel.

Vid problem kan du kontakta [email protected]

Fick du svar på din fråga?