Att följa med framstegen som helhet
Den övre verktygsbalken på din gruppsida öppnar en översikt då du klickar på "Utvärdering". Du kan till exempel klicka vidare på "Sammanfattning", vilket visar en allmän bild av situationen. Nedan ses hur en studerande har påbörjat sina studier (personen är fiktiv och finns inte på riktigt). Totala framsteg ses i procent. Detta procenttal är beroende av hur läraren i undervisningsperioden har valt att avväga olika delområden. Inlämningsuppgifternas poäng kan till exempel stå för 60 %, proven för 40 % av totalpoängen. Också extra uppgifter kan tas med. Poängsumman måste alltid vara 100 %. Läraren kan välja att starta med 100 % för inlämningsuppgifternas poäng och senare sätta till till exempel prov, kanske med en avvägning på 50% - 50 %. Då är det lättare för dig att se dina verkliga framsteg i realtid. Diskutera gärna med läraren!
I lådor längre nere på sidan ser du olika delområden som eventuellt inverkar på framstegen. Också när det gäller hur dessa delområdens inverkan på dit kursvitsord, är det bra att föra en dialog med läraren.
Självständigt arbete
Om du vill se vilka poäng du fått när du löst icke-tilldelade uppgifter frivilligt, kan du göra följande inställning. Gå först till "Utvärdering". Pricka sedan för "Tilldelade och frivilligt gjorda uppgifter".
Hur inverkar besvarade uppgifter på de olika delområdena
Uppgifterna i Studeo är indelade i olika nivåer (basuppgift, fördjupad uppgift och tilldelad uppgift). Uppgifterna har också klassificerats enligt vilka färdigheter de är avsedda att utveckla. När du svarar på uppgifterna samlar du statistik om hur du behärskar olika saker. Du kan samtidigt se vilken typ av uppgifter det är lönt för dig att fokusera på. På det här sättet kan dina studieframgångar och ditt inlärande som helhet utvecklas på ett balanserat sätt.
Uppgifterna
På mellanbladet uppgifter ser du alla de uppgifter läraren tilldelat och också de uppgifter du själv valt att besvara. Om du ännu inte besvarat en tilldelad uppgift, ser du en orangefärgad boll framför den. Då du klickar på uppgiften öppnas den så att den kan besvaras. Om uppgiften har lämnats in, ser du lösningen och poängen då du klickar på den. Det förutsätter att läraren hunnit korrigera den. Du ser också procentuella data om lösta uppgifter kapitelvis.
Läraren kan ha gjort en sådan inställning att modellösningar inte genast visas. De kan visas till exempel först då alla har lämnat in uppgiften. Fråga läraren i oklara fall.
Prov
Mellanfliken "Prov" visar dina kommande och avklarade prov. Du ser också hur de returnerade proven bedömts. Om läraren tillåter det, kan du se modellösningar.
Självutvärdering
Du ser ett sammandra av dina självutvärderingar om du klickar på "Självutvärdering". En sådan självutvärdering kan göra i samband med varje kapitel. Du kan tilldelas som uppgift att göra självutvärderingar. På formuläret kan du ange om materialet är lätt eller svårt att förstå och också kommentera kapitlet med ord. Du får studiepoäng för självutvärderingen om läraren bestämmer sig för det. Läraren kan också ha stor nytta av att se hur olika gruppmedlemmar gör sina självutvärderingar.
Utvärdering av gruppmedlem eller kamratbedömning
En av mellanflikarna heter "Bedömning av gruppmedlem". Läraren kan tilldela en sådan bedömingar som uppgifter. Resultatet ser du på detta mellanblad. Den utvärdering är inte densamma som du kan göra i samband med enskilda uppgifter. Bedömning av gruppmedlem sker uttryckligen när arbetet medlemmars i gruppen gör ska utvärderas, Om du själv till exempel i samband med ett grupparbete har hittat på bra frågor, sökt fram giltig information från olika källor, stött dina kamrater i deras arbete, hittat på vettiga lösningar och så vidare, kan du själv vänta dig positiv respons från (anonyma) medlemmar i din grupp. Du ska också själv utvärdera en eller flera (anonyma) studiekamraters arbete.
Du ser också uppgifter där kamratuvärdering ska ske på gruppens hemsida. Där finns en egen låda med texten "Utvärdering av gruppmedlem".
Emblem eller "kunskapsmärken"
Läraren kan dela ut emblem åt de studerande. De kan delas ut för väl utfört arbete under lektionen, fyndiga svar, förmågan att hjälpa studiekamrater och annat. Meningen är att samtidigt sporra de studerande och visa vilka speciella kunskaper och färdigheter läraren har upptäckt hoas dem.