Hoppa till huvudinnehåll

Bedömning av en enskild studerande

Hur kan läraren följa med hur den enskilda studeranden klarar sig?

Uppdaterad för mer än ett år sedan

Du kan som lärare följa med hur var och en av de studerande i din grupp klarar av sina studier. I gruppen kan du använda den övre verktygsbalken och där klicka på Studerande eller alternativt gå via Utvärdering och Sammanfattning vilket aktiverar en lista över de studerande.

Då du väljer en studerande genom att klicka på namnet, öppnas en Utvärderingssida. Här kan man följa med studieframgångarna (bildens studerande är en fiktiv person).

Via de olika flikarna kan du granska hur en studerande har arbetat med uppgifter, prov, självutvärderingar, utvärderingar av andra gruppmedlemmar, vitsord och vilka emblem som eventuellt utdelats.

Framsteg

När den studerande svarar på uppgifter, deltar i prov eller jobbar med externa uppgifter, samlar hen på poäng. Dessa visar studieframgångar som en helhet i procentuell form. Procenten grundar sig på hur du valt att avväga de olika delarna - uppgifterna, proven ... . Om du till exempel då läromedel togs i bruk för en grupp, bestämde dig för att låta tilldelade uppgifter stå för 50% och proven för 50% av poängen, och den studerande presterat provresultatet 90/100 medan uppgifterna presterat enligt 80/100, skulle framgångsprocenten bli 85%. Beräkningen av den procenten sker i realtid. Den baserar sig på situationen i det rådande ögonblicket.

(Då läromedlet tas i bruk, kan det vara klokt att inleda med 100 % för tilldelade uppgifter. Senare kan prov och annat tas med. Det ger en högre grad av inspiration för de studerande. De ser bokstavligen sina framgångar. Saken bör förtydligas i gruppen!)

Ogjorda uppgifter påverkar framstegsprocenten. Om alla tilldelade uppgifter inte besvaras, kan procenttalet inte nå upp till 100%, även om de lösta uppgifterna klarats av väl. Hur en sådan situation sedan ska tolkas, måste läraren i samråd med den studerande avgöra.

Specialkunskaper som framgår då studierna framskrider

Utvärderingslådan innehåller ytterligare element, som bilden ovan inte visar. Där kan olika delområden om speciella förmågor och kunskaper visas. I olika läroämnen kan läraren utnyttja dessa delområden för att avväga undervisningen på ett vettigt sätt och uppskatta hur undervisningsmålen uppnåtts.

Begränsning av vad som visas.

  • Du kan begränsa statistiken genom att ställa in ett antal "filter". Bilden visar verktygsraden med de olika inställningsmöjligheterna. (En del alternativ kan dyka upp på engelska. Svensk översättning är på kommande.)

  • Du kan begränsa statistiken så att den visas bara för en del kapitel (till exempel från kapitel 2 till 3.5)

  • Statistiken kan visa information om uppgifter enligt hur de tilldelats. Till exempel bara tilldelade uppgifter kan tas fram, om du så vill. Några andra alternativ finns också.

  • Uppgiftstypen kan väljas. Du kan som lärare låta bara automatiskt korrigerade uppgifter visas. Du kan också ta med av dig själv korrigerade uppgifter eller sådana där kamratutvärdering skett.

  • Uppgifterna kan visas enligt nivå. Nivåerna är bas-fördjupad-tillämpad.

  • Du kan välja att visa bara uppgifter som ännu inte granskats eller sådana som granskats under senaste arbetsvecka. .

Framsteg inom olika verksamheter

Som ovan nämndes, visar framstegsprocenten hur den studerande arbetat, utgående från hur du som lärare valt att avväga olika delprestationer (svar på tilldelade uppgifter, prov ... ). Nere på utvärderingssidan finns mera detaljerad information om hur den studerande deltagit i olika verksamheter.

Fick du svar på din fråga?