Den vanligaste problemorsaken är att uppgiftens lösning fortfarande är i form av ett utkast. Det finns också en liten möjlighet att uppgiften besvarats i fel läromedel eller grupp.
Granskning av ett utkast till lösning
Läraren kan försöka att vid uppgiftens kugghjul klicka på alternativet Godkänn utkast som svar. Om utkastet har hunnit lagras automatiskt, kan det gå att får fram det. I Studeo lagras lösningar som bearbetas automatiskt en gång i minuten.
Det kan vara bra att uppmana de studerande att med jämna mellanrum lagra sina halvfärdiga lösningar i form av utkast, samt att inte glömma den slutliga inlämningen!
Om ovannämnda metod inte fungerar, är det antagligen problem med den studerandes nätförbindelse, så att svaret på uppgiften inte kunnat lagras. Om nätförbindelsen ofta ställer till med problem, kan läraren uppmana de studerande att skriva lösningen med ett yttre program, till exempel Word, för att sedan kopiera in lösningen till Studeo. Då kan man dessutom lagra den "yttre" lösningen.
Andra problem
Om det inte går att öppna utkastet kan orsaken vara:
Den studerande är med i gruppen med fel användarinformation.
Nätförbindelsen är inte stabil.
Den studerande har svarat på fel uppgift.
Webbläsaren kan ha någon tillagd modul som förhindrar lagringen. Det kan löna sig att testa någon annan webbläsare (t.ex. Chrome, Firefox, Edge, Opera ...)