Hoppa till huvudinnehåll

Mitt nya lösenord fungerar inte!

Vad ska jag göra om ett nytt lösenord jag fått via epost eller av lären plötsligt inte fungerar?

Uppdaterad för mer än 3 år sedan

EN VARNING:

Skapa absolut inte en ny användarprofil (konto) vid Studeo. Om du gör det, kommer du inte åt dina färdiga studieprestationer!

Ibland kan det hända att ett nytt lösenord som skickats via epost från Studeo eller som läraren fått fram, inte fungerar. Här ges några allmänna råd och tips om vad man då kan pröva på. Om du glömt ditt lösenord, kan du ansöka om ett nytt via följande tänk eller be din lärare att hjälpa med saken. Läraren kan byta ut lösenordet mot ett nytt. Om ingenting annat hjälper, ska du kontakta [email protected]. Det går bra att skriva på svenska.

Då lösenordet inte fungerar kan det bero på följande orsaker:

  • Försäkra dig om att du verkligen matat in lösenordet korrekt. Vanligen finns det till exempel en punkt (.) med i teckenraden. Om du själv skapat ett lösenord, kan punkten förstås saknas.

  • Kontrollera att du inte matat in din epostadress som användarnamn, om du inte uttryckligen valt att göra så från början och gjort dina inställningar därefter.

  • När du matar in lösenordet ska du absolut inte inleda det och avsluta det med ett mellanslag.

  • Kom ihåg att skilja på stora och små bokstäver (så kallade "VERSALER" och "gemener") samt att använda rätta specialtecken.

  • Kontrollera att din webbläsare inte automatiskt lagrat ditt gamla lösenord och försöker logga in med det på nytt.

  • Webbläsaren kan också komma att lagra ett felaktigt inmatat lösenord. Töm då webbläsaren ur datorminnet och mata in det nya lösenordet. Du kan också (vilket kan vara ett vettigt alternativ) kopiera lösenordet direkt från epostmeddelandet där du fick det. Om webbläsaren erbjuder sig att uppdatera lösenordet, ska du godkänna det.

  • Webbläsaren kan också ha kommit att lagra användarnamnet fel. Ibland envisas webbläsaren med att använda stor bokstav för första tecknet i användarnamnet, också då så inte är fallet. Töm webbläsaren på minnesdata och försök igen

  • Studerande: Om du inte angav en epostadress då du skapade din användarprofil, kan du inte på egen hand få ett nytt lösenord. Du kan då be din lärare om hjälp. Läraren kan skapa ett nytt lösenord för dig och till exempel eposta det. Det sker via kugghjuls-verktyget vid listan över elever.

Om du använder en MPASS-profil, går det inte att få ett nytt lösenord via Studeo. Du måste i stället kontakta IT-stödet i din skola eller din hemkommun. MPASS-profilen har samma lösenord som till exempel Wilma eller något annat system som skolan använder.

Om du inte minns ditt användarnamn och/eller med vilken epostadress du ursprungligen loggat in vid Studeo, kan du ta kontakt med ([email protected]) eller be läraren om hjälp.

Fick du svar på din fråga?