Siirry pääsisältöön

Tehtävien luokittelu

Miten tehtävät on luokiteltu? Onko tehtävissä tasoja?

Päivitetty yli 3 kuukautta sitten

Studeon tehtävät on luokiteltu kahdella tavalla:

  1. Tehtävän tason mukaan perustehtäviin, syventäviin tehtäviin ja soveltaviin tehtäviin.

  2. Tehtäväluokan mukaan. Luokat tuovat esille, mitä taitoja tai minkälaista sisältöosaamista tehtävän tekeminen harjoituttaa.

    Kuvakaappaus syventävästä tehtävästä, jonka tehtäväluokka on Tekstin tulkitseminen.

    Kuvassa on kyseessä Syventävä tehtävä, jonka tehtäväluokka on Tekstin tulkitseminen. Tiedot näkyvät aina tehtävän alareunassa.

Tehtävätasot

  • Tehtävätasoja on kolme: perustehtävä, syventävä tehtävä ja soveltava tehtävä.

  • Tasot kuvaavat tehtävien vaikeustasoa ja sisältöä. Tasot ovat oppimateriaaliin ja luokka-asteeseen suhteutettuja.

  • Tehtävien luokittelu tukee eriyttämistä.

  • Tehtävien taso näkyy sekä opettajalle että opiskelijalle. Taso kuvataan lyhenteillä tehtävän alaosassa: Pe (perustehtävä) , Sy (syventävä) tai So (soveltava).

  • Tehtävät on yleensä järjestetty luvun sisällä siten, että ensimmäisenä ovat perustehtävät, sitten syventävät ja lopussa soveltavat tehtävät.

  • Kun teet omaa tehtävää, valitse haluamasi taso tehtävän muokkaustilassa.

Tehtäväluokat

  • Tehtäväluokilla pyritään kuvaamaan, mitä taitoja tehtävien tekeminen kehittää. Luokat ovat oppiainekohtaisia. Ne perustuvat mm. Bloomin taksonomiaan, mutta myös konkreettiseen tekemiseen ja osaamiseen, kuten kielitietoon tai tiedonhakuun.

  • Tehtäväluokkien tarkoitus on tuottaa informaatiota opiskelijoiden osaamisesta ja tukea opettajaa opiskelijoiden eri osa-alueiden taitojen kehittämisessä. Ne tuottavat siis tietoa siitä, miten yksittäiset opiskelijat tai ryhmät ovat edenneet eri osa-alueilla.

  • Tehtäväluokat auttavat opettajaa eriyttämään ja yksilöllistämään opetusta. Opiskelijaa ne auttavat ymmärtämään omaa kehittymistään.

  • Kuhunkin tehtävään on mahdollista sisällyttää useampia tehtäväluokkia. Tehtävä voi siis samanaikaisesti harjoittaa esimerkiksi vuorovaikutusta ja kielitietoa.

  • Opettaja voi määritellä tehtäväluokan myös itse tekemäänsä tehtävään.

Hakusanat

syventävä tehtävä, soveltava tehtävä, tasot, eriyttäminen, oppimisanalytiikka, taidot, tasot, taitotavoitteet

Vastasiko tämä kysymykseesi?