Studeon tehtävät on luokiteltu kahdella tavalla:
Tehtävän tason mukaan perustehtäviin, syventäviin tehtäviin ja soveltaviin tehtäviin.
Tehtäväluokan mukaan. Luokat tuovat esille, mitä taitoja tai minkälaista sisältöosaamista tehtävän tekeminen harjoituttaa.
Kuvassa on kyseessä Syventävä tehtävä (SY), jonka tehtäväluokka on Tekstin tulkitseminen. Tiedot näkyvät aina tehtävän alareunassa.
Opettaja voi seurata Arviointi-sivulta ryhmänsä tekemiä tehtäviä ja edistymistä niissä luokiteltuna sekä tehtävien tason että tehtäväluokan mukaan. Lisätietoa tästä on artikkelissa Opiskelijan edistymisen seuraaminen.
Tehtävätasot
Tehtävätasoja on kolme: perustehtävä, syventävä tehtävä ja soveltava tehtävä.
Tasot kuvaavat tehtävien vaikeustasoa ja sisältöä. Tasot ovat oppimateriaaliin ja luokka-asteeseen suhteutettuja.
Tehtävien luokittelu tukee eriyttämistä.
Tehtävien taso näkyy sekä opettajalle että opiskelijalle. Taso kuvataan lyhenteillä tehtävän alaosassa: Pe (perustehtävä) , Sy (syventävä) tai So (soveltava).
Tehtävät on yleensä järjestetty luvun sisällä siten, että ensimmäisenä ovat perustehtävät, sitten syventävät ja lopussa soveltavat tehtävät.
Kun teet omaa tehtävää, valitse haluamasi taso tehtävän muokkaustilassa.
Tehtäväluokat
Tehtäväluokilla kuvataan, mitä taitoja tehtävien tekeminen kehittää. Luokat ovat oppiainekohtaisia. Ne perustuvat mm. Bloomin taksonomiaan, mutta myös konkreettiseen tekemiseen ja osaamiseen, kuten kielitietoon tai tiedonhakuun.
Tehtäväluokat tuottavat informaatiota opiskelijoiden osaamisesta ja tukevat opettajaa opiskelijoiden eri osa-alueiden taitojen kehittämisessä. Ne kertovat, miten yksittäiset opiskelijat tai ryhmät ovat edenneet eri osa-alueilla.
Tehtäväluokat auttavat opettajaa eriyttämään ja yksilöllistämään opetusta. Opiskelijaa ne auttavat ymmärtämään omaa kehittymistään.
Kuhunkin tehtävään on mahdollista sisällyttää useampia tehtäväluokkia. Tehtävä voi siis samanaikaisesti harjoittaa esimerkiksi vuorovaikutusta ja kielitietoa.
Opettaja voi määritellä tehtäväluokan myös itse tekemäänsä tehtävään.
Hakusanat
Hakusanat
syventävä tehtävä, soveltava tehtävä, tasot, eriyttäminen, oppimisanalytiikka, taidot, tasot, taitotavoitteet

