Kun salasana on unohtunut ja käyttäjä on pyytänyt Studeolta uutta salasanaa tai saanut sen opettajalta, on joillain käyttäjillä esiintynyt ongelmia päästä kirjautumaan Studeoon uudella salasanalla.
Tästä artikkelista löydät vinkkejä, joilla saat salasanan toimimaan. Älä luo uutta käyttäjätunnusta (tiliä) Studeoon. Jos luot uuden tunnuksen, et pääse käsiksi vanhoihin opintosuorituksiisi. MPASSid-kirjautuminen luo uuden käyttäjätilin, eli jos olet aiemmin käyttänyt Studeo-tunnusta, et pääse käsiksi oppimateriaaleihisi, jos kirjaudut MPASSid-tunnuksella.
Jos olet unohtanut MPASSid-tunnuksen salasanan, ota yhteyttä oman oppilaitoksesi IT-tukeen. Jos Studeo-tunnusten salasana on unohtunut, voit palauttaa sen tästä linkistä tai pyytää opettajaasi vaihtamaan sen. Viime kädessä voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse osoitteeseen info@studeo.fi.
Miksei salasana toimi?
Studeon sinulle lähettämä salasana on aina toimiva. Jos et kuitenkaan onnistu kirjautumaan sen avulla, varmista tunnuksia ja salasanaa syöttäessäsi seuraavat asiat:
Varmista, että olet kirjoittanut käyttäjätunnuksen oikein. Joskus tunnuksessa on piste (etunimi.sukunimi), mutta olet voinut luoda itse tunnuksesi myös ilman pistettä (Etunimi Sukunimi). Toisinaan tunnuksessa voi olla numero.
Huomioi, että käyttäjätunnus ei ole sama kuin sähköpostiosoite, ellet ole varmasti luonut tunnusta samannäköiseksi. Käyttäjätunnukseen ei siis tule loppuun @mail.fi-tyyppistä tekstiä.
Kun syötät salasanan, varmista, ettet syötä salasanan alkuun tai loppuun välilyöntejä.
Huomioi isot kirjaimet ja välimerkit.
Varmista, ettei selaimesi ole tallentanut vanhaa salasanaa ja yritä tarjota sitä automaattisesti uuden sijaan.
Selain on voinut myös tallentaa salasanan väärin. Tyhjennä tällöin salasana selaimen muistista ja syötä uusi salasana (tai kopioi se sähköpostiviestistä) salasanakenttään uudelleen. Selaimen tarjoutuessa vaihtamaan salasanan tai tallentamaan sen uudelleen, voit hyväksyä tarjouksen.
Selain on voinut tallentaa myös käyttäjätunnuksen väärin tai ehdottaa siihen jostain syystä automaattisesti isoja kirjaimia alkuun. Tyhjennä selaimen tallentama käyttäjätunnus ja toimi kuten edellä.
Opiskelijan salasanaongelma
Jos opiskelijalla on käytössä MPASSid-tunnus, salasanaa ei voi palauttaa Studeon kautta. Salasanan saa palautettua ottamalla yhteyttä oppilaitoksen tai kunnan IT-tukeen. MPASS-tunnuksen kanssa käytettävä salasana on sama kuin esimerkiksi Wilmassa ja muissa koulun järjestelmissä.
Jos opiskelija käyttää Studeo-tunnusta, salasanan voi yleensä palauttaa kirjautumissivun linkistä. Jos kuitenkin Studeon käyttäjätiliä luodessa tiliin ei ole liitetty sähköpostiosoitetta, opiskelija ei voi palauttaa salasanaa itse. Opettajan tulee tällöin luoda opiskelijalle uusi salasana. Sen voi luoda Opiskelijat-listalta opiskelijan nimen kohdalta ratasvalikosta.
Jos opiskelija ei muista käyttäjätunnustaan tai millä sähköpostiosoitteella hän on rekisteröinyt Studeoon, voi hän olla yhteydessä meihin (info@studeo.fi).
Hakusanat
Hakusanat
salasana ei toimi, salasanaongelma, unohtunut salasana, salasanan vaihtaminen, en pääse kirjautumaan, kirjautumisongelma