Kun salasana on unohtunut ja käyttäjä on pyytänyt Studeolta uutta salasanaa (tai saanut sen opettajalta), on joillain käyttäjillä esiintynyt ongelmia päästä kirjautumaan Studeoon uudella salasanalla.

Tästä artikkelista löydät vinkkejä, joilla saat salasanan toimimaan. Älä missään nimessä luo uutta käyttäjätunnusta (tiliä) Studeoon. Jos luot uuden tunnuksen, et pääse käsiksi vanhoihin opintosuorituksiisi. Jos tunnusten salasana on unohtunut, voit palauttaa sen tästä linkistä tai pyytää opettajaasi vaihtamaan sen. Viime kädessä voit ottaa yhteyttä tukipalveluumme sähköpostitse osoitteessa [email protected].

Jos salasana ei toimi, voi se johtua seuraavista syistä. Varmista siis tunnuksia ja salasanaa syöttäessäsi seuraavat asiat:

  • Varmista, että käyttäjätunnus kirjoitetaan varmasti oikein. Joskus siinä on piste (etunimi.sukunimi), mutta olet voinut luoda itse tunnuksesi myös ilman pistettä (Etunimi Sukunimi)

  • Varmista, että käyttäjätunnus ei ole sama kuin sähköpostiosoite, ellet ole varmasti luonut tunnusta sellaiseksi.

  • Kun syötät salasanan, varmista, ettei syöttäessä tule salasanan alkuun tai loppuun välilyöntejä.

  • Huomioi isot kirjaimet ja välimerkit.

  • Varmista, ettei selaimesi ole tallentanut vanhaa salasanaa ja yritä tarjota sitä automaattisesti uuden sijaan.

  • Selain on voinut myös tallentaa salasanan väärin. Tyhjennä tällöin salasana selaimen muistista ja syötä uusi salasana (tai kopioi se sähköpostiviestistä) salasanakenttään uudelleen. Selaimen tarjoutuessa vaihtamaan salasanan tai tallentamaan sen uudelleen, voit hyväksyä sen.

  • Selain on voinut tallentaa myös käyttäjätunnuksen väärin tai ehdottaa siihen jostain syystä automaattisesti isoja kirjaimia alkuun. Tyhjennä selaimen tallentama käyttäjätunnus ja toimi kuten edellä.

  • Opiskelija: Jos Studeon käyttäjätiliä luodessa tiliisi ei ole liitetty sähköpostiosoitetta, et voi palauttaa salasanaa itse. Pyydä tällöin opettajaa luomaan sinulle uusi salasana. Hän voi luoda sen Opiskelijat-listalta nimesi kohdalta ratasvalikosta.

Jos sinulla on käytössä MPASS-tunnus, et voi palauttaa sen salasanaa Studeon kautta. Salasanan saa palautettua ottamalla yhteyttä oppilaitoksen tai kunnan IT-tukeen. MPASS-tunnuksen kanssa käytettävä salasana on sama kuin esim. Wilmassa ja muissa koulun järjestelmissä.

Jos et muista käyttäjätunnustasi tai millä sähköpostiosoitteella olet rekisteröinyt Studeoon, voit olla yhteydessä meihin ([email protected]) tai opiskelijana pyytää opettajaasi ottamaan meihin yhteyttä salasanan palautusta varten.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?