MPASSid är en identifieringstjänst som upprätthålls av Utbildningsstyrelsen. Med hjälp av tjänsten kan studerande och lärare logga in till Studeo med läroanstaltens användarnamn. Om inloggningen misslyckas eller ger ett felmeddelande, hittar du instruktioner i den här artikeln. Försäkra dig ändå först om att du har följt dessa instruktioner då du loggat in.
Hur gör jag om inloggningen misslyckas eller jag får ett felmeddelande?
Försäkra dig om att du kan logga in och använda skolans övriga plattformer med webbläsaren, till exempel Wilma, molnlagring eller någon annan plattform som används i skolan.
Kontrollera med IT-stödläraren eller den person som är ansvarig för läroanstaltens användarnamn, att din information stämmer i läroanstaltens databas. Om du inte vet vem du ska kontakta, kan du fråga av skolsekreteraren.
Du kan också logga in på Utbildningsstyrelsens MPASSid-testtjänst på adressen https://firmitas.csc.fi/mpass. Då användaren logga in till testtjänsten, producerar tjänsten automatiskt en rapport över användarens information. Med hjälp av rapporten kan användaren tillsammans med läroanstaltens ansvarsperson kontrollera att informationen som förmedlas till Studeo stämmer. Du kan ta en skärmbild av rapporten och skicka den till läroanstaltens ansvarsperson eller till Studeo på adressen [email protected]. Instruktioner för användning av finns på Utbildningsstyrelsens wiki.